Noticies

DE LA HEPATITIS B AL CÀNCERDE FETGE

L’Organització Mundial de la Salut estima que, aproximadament, 600.000 persones moren a l’any com a conseqüència de complicacions degudes a infeccions en l’HBV (virus de l’Hepatitis B), moltes d’aquestes degudes a malalties derivades del carcinoma hepatocel·lular (HCC), un càncer del fetge, o del desenvolupament del càncer per se.

Malgrat el VHB representa un factor de risc molt important per al desenvolupament de HCC, el mecanisme que relaciona la infecció viral amb l’aparició del càncer ha mantingut als científics en una constant incertesa durant molt de temps.

Però, fa 3 anys al 2013, un estudi realitzat de forma cooperativa entre la Universitat de San Diego (USA) i la Universitat de Wuhan (China), dirigit principalment pel doctor Xiang-Dong Fu, i publicat al Journal of Biological Chemistry, van descriure per primera vegada la complexa interacció entre els microRNA supressors de tumors, que inhibeixen la infecció de HBV i la seua resposta viral per impedir-ho, moltes vegades produint el desenvolupament de càncer.

Aquest estudi va trobar que quan el RNA viral del HBV està poc concentrar, com quan succeeix en les infeccions virals primerenques, els microRNAs suprimeixen el RNA viral. Però quan la concentració de RNA viral és alta, com durant la replicació viral activa, el RNA viral suprimeix de forma directa els microRNAs.

El descobriment ofereix l’evidència molt concreta de una connexió causal entre el HBV i el desenvolupament de HCC; es suggereix que la supressió d’aquests microRNAs supressors de tumors deuen estar contribuint de forma directa al desenvolupament de HCC en humans.

Tanmateix, els descobriments realitzats ofereixen una possible via de prevenció del HCC; si aquesta connexió pot establir-se en models cel·lulars o animals, podria suposar una estratègia terapèutica potencial contra les infeccions de HBV i el desenvolupament de HCC, suplantant cèl·lules amb imitacions dels microRNAs.

2011_07

Troben Hepatitis B en un xiquet momificat a Corea

Un xiquet momificat en Corea amb els òrgans relativament ben conservats ha donat lloc a la descripció completa més antiga del genoma viral.

whatishepb_bannerhjfvu

Una biòpsia hepàtica de la mòmia va revelar un virus únic d’Hepatitis B (HBV), conegut com la seqüència del genotip C2, que es sap comú al sud-est asiàtic.

El primer descobriment d’Hepatitis en la mòmia coreana va produir-se al 2007, però els anàlisis realitzats posteriorment van anar actualitzant més detalls sobre el diagnòstic.

Els estudis desenvolupats al respecte van ser publicats de forma detallada per primera volta a l’edició número 21 de la revista científica “Hepatology, a Maig del 2012. Aquests han donat peu a molts altres articles al respecte, tant en la mateixa revista com en altres medis, donat la seua rellevància.

Els exàmens realitzats, amb el mètode del Carboni 14, sobre la roba de la mòmia van revelar que el xiquet hauria viscut més o menys al segle XVI, durant la dinastia coreana dels Joseon. Les seqüències de DNA víric recuperades de la biòpsia del fetge han permès als científics mapejar el genoma complet d’aquesta versió antiga del virus de l’Hepatitis B.

Utilitzant tècniques actuals de genètica molecular, els investigadors van comparar les seqüències antigues del DNA amb seqüències actuals del genoma del virus revelant les diferències entre ambdues versions. Es creu que els canvis al codi genètic són el resultat de mutacions espontànies i, possiblement, pressions ambientals durant el procés evolutiu del virus. Basant-se en l’observació de les mutacions a lo llarg del temps, els anàlisi suggereixen que el virus reconstruït va tindre el seu origen en un lapse de temps de entre 3.000 i 100.000 anys.

Aquest estudi va ser realitzat per investigadors a la Universitat Hebrea de Jerusalem, la Universitat Nacional de Seul i altres institucions.